2024 m. balandžio 26 d., Penktadienis

Tyrimų fondas

Senos interneto svetainės versijos

Savaitės tema

*print*

Archyvas :: Bandymas ištirti jaunų žmonių žiniasklaidos raštingumą

2016-06-29
 
Vytautas Žeimantas

Vytautas Žeimantas

 

Vytautas Žeimantas

Dažnai pašnekame apie jaunimą - mūsų  pačių ir visos mūsų valstybės ateitį. Koks jis auga? Kas jam rūpi? Kuo jis džiaugiasi? Kas jam skauda?  Klausimų daug. O kur rasti atsakymus?

Šiandien eidamas į darbą sustojau prie Vyriausybės esančio piketo. Raudona palapinė, grupė piketuojančių jaunuolių, ranka užrašyti lozungai... Teiraujuosi, iš kur jie, dėl ko nepatenkinti. Vieni sakosi esą studentai, kiti jau dirbantys, bet visus šiuos jaunuolius sujungė viena mintis: "Gyvenimas per brangus".  Jie nepatenkinti naujuoju Darbo kodeksu, brangstančiu pragyvenimu.

Jų Raudona palapinė neleidžia ramiai praeiti žmogui, manau kad ir akis bado tiems, kurie į ją žvelgia per Vyriausybės rūmų langus. Šie jaunuoliai politiškai ir visuomeniškai aktyvūs. Man buvo įdomu sužinoti, o ką jie mano apie dabartinę žiniasklaidą ar domisi ją. Nudžiugau, išgirdęs aktyvią visuomeninę poziciją. Abejingų žiniasklaidai tarp piketuojančių nebuvo.

Tačiau tai tik grupė jaunuolių, o ką mąsto visi? Tokiam atsakymui reikalingi rimti tyrimai. Džiugu, kad Šiaurės ministrų tarybos biuras inicijavo, o tyrimų bendrovė TNS LT įgyvendino kokybinį jaunimo medijų vartojimo įpročių tyrimą.

Šiemet vykdytame tyrime dalyvavo 18-29 metų Vilniaus ir Radviliškio lietuvių jaunimas bei to paties amžiaus Vilniaus, Klaipėdos ir Šalčininkų nelietuvių jaunimas. Kokybinis tyrimas vykdytas naudojant fokusuotų grupinių diskusijų metodą. Iš viso įvyko penkios diskusijos, kuriose sudalyvavo 34 respondentai.

Gali kili klausimas, kad tai - fokusuota grupinė diskusija? Tai yra organizuota konkrečią temą liečianti diskusija su tikslingai surinktų dalyvių grupe. Svarbu tai, kad grupinės diskusijos nėra paskirų kokybinių interviu rinkinys: respondentų interakcijos metu reikšmės yra konstruojamos bendromis pastangomis, o kiekvienas dalyvis turi galimybę sugretinti savo teiginius su kitų respondentų patirtimis.

Fokusuotų grupinių diskusijų metu surinkti duomenys leidžia paaiškinti, kokios motyvacijos, individualūs požiūriai ir patirtys siejasi su konkrečiais žiniasklaidos vartojimo įpročiais ir kuo jie skiriasi tarp skirtingoms tautinėms bendrijoms priklausančio jaunimo. Tai ypač aktualu analizuojant žiniasklaidos patikimumo vertinimus, peraugančius ir į požiūrius į politines aktualijas bei ieškant būdų stiprinti jaunimo žiniasklaidos raštingumo įgūdžius.

 Reiktų pabrėžti ir tai, kad šis tyrimas išskiria iš kitų tuo, kad pirmą kartą buvo analizuojama Lietuvos jaunimo, priklausančio skirtingoms tautinėms bendrijoms, elgsena.

Deja, tyrimų rezultatai nėra labai džiuginantys. Jis parodė, kad Lietuvos jaunimas pasaulio ir šalies įvykiais domisi vangiai, nebent nori pasigilinti į konkrečią problemą. Įprastai jie skiria mažai dėmesio kokybiškos informacijos paieškai internete ir pasikliauja tuo, ką mato socialinių tinklų naujienų sraute.

Šiaurės ministrų tarybos biuro direktorius Bo Haraldas Tillbergas, apžvelgdamas tyrimo aktualumą akcentavo, kad jo rezultatai puikiai iliustruoja jaunimo medijų raštingumo ugdymo svarbą.

„Aktyvai remiame nepriklausomos žiniasklaidos vystymąsi Lietuvoje ir nuo pat pirmųjų projektų pastebėjome kokybinių duomenų apie jaunimo žiniasklaidos vartojimo įpročius trūkumą. Tai, kaip jauni žmonės pasirenka informacijos šaltinius ir vertina jų turinį, turi didelę įtaką jų pasaulėžiūros formavimuisi, be to, padeda geriau suprasti iššūkius, su kuriais jie susiduria. Tikiuosi, kad šis tyrimas padės sėkmingai tęsti pradėtas iniciatyvas ir paskatins skirtingus sektorius tvirčiau bendradarbiauti šia tema", - sakė B. H. Tillbergas.

„Internetas yra medija, kurią visi tikslinės grupės atstovai  tiek informacijai, tiek darbui, tiek pramogoms naudoja dažniausiai. Galima teigti, jog Facebook draugai ir išankstinės nuostatos šiuo atveju vaidina ypač svarbų vaidmenį: generuojamas turinys socialiniuose tinkluose priklauso nuo draugų preferencijų bei nuo anksčiau sekamų puslapių pobūdžio - formuojasi specifiniai „informaciniai burbulai", - tyrimo rezultatus komentavo politologas daktaras Nerijus Maliukevičius. 

Prie rezultatų analizės prisidėjęs ekspertas Simonas Algirdas Spurga pažymėjo, kad aktyviau savarankiškai ieškoti informacijos jauni žmonės pradeda vykstant rinkimams, taip pat jeigu juos iš žiniasklaidos pasiekia daug informacijos apie potencialius pavojus ar grėsmes.

„Tada svarbiu naujienų patikimumo rodikliu tampa informacijos sutapimas skirtinguose šaltiniuose, naujienų turinį stengiamasi lyginti tarp skirtingų valstybių žiniasklaidos", - teigė S. A. Spurga.

Nors tautinių bendrijų atstovai naujienų vartojimui dažniau renkasi lietuvių kalbą, vis dėl to jų tarpe medijų rusų kalba vartojimas yra ypač populiarus kalbant apie pramoginį žiniasklaidos turinį. Pavyzdžiui, nelietuviai, kitaip nei lietuvių jaunimas, žiūri rusų klasikos filmus, rusų humoristų pasirodymus. Tuo pačiu tarp tikslinės grupės atstovų Klaipėdoje ir Šalčininkuose skiriasi socialinio tinklo „Facebook" vartojimo pobūdis: pastarieji žymiai Facebook‘e rečiau „seka" žymius žmones, Lietuvoje populiarius nuomonės formuotojus.

„Idomu, kad tikslinės grupės atstovai nelietuviai daugiau seka Lietuvos ir pasaulio įvykius negu Rusijos, Lenkijos ar Baltarusijos naujienas. Daugelis jų su Rusijos žiniasklaida susiduria tik būdami šeimos aplinkoje kaip, pavyzdžiui, užmesdami akį į tėvų žiūrimus rusiškus televizijos kanalus. Tiek lietuviai, tiek nelietuviai respondentai pastebėjo, jog jie rusiškos žiniasklaidos vartoja mažiau nei jų tėvai ir kiti vyresni artimieji", - teigia daktaras N. Maliukevičius.

Žinasklaida rusų, lietuvių kalbomis dominuoja ir lenkakalbėse bendruomenėse - Šalčininkuose lenkų jaunimo atstovai pasakojo beveik nevartojantys lenkiškos žiniasklaidos. Lenkų kalbos jie taip pat neišskyrė kaip svarbaus etniškumo aspekto: šeimose dažnai yra bendraujama būtent rusiškai, ne lenkiškai.

Beje, čia reiktų pridurti, kad Šiaurės ministrų tarybos biuras kartu su partneriais Lietuvoje nuosekliai remia žiniasklaidos raštingumo iniciatyvas Lietuvos mokyklose: 2014 m. įgyvendintas projektas „Medijų ir informacinio raštingumo ugdymas", o nuo 2015 m. vykdomas projektas „Medijų raštingumo laboratorija" Lietuvos tautinių bendrijų mokyklose.

Šiuos tyrimo rezultatus turėtų rimtai paanalizuoti žiniasklaidoje dirbantys profesionalai. Nuo naujų sprendimų nemaža dalimi priklausys žiniasklaidos pobūdis, ateitis.

 

Rubrika Savaitės tema yra Spaudos radijo ir televizijos rėmimo fondo projekto dalis.

 

 

 

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2016-06-30 12:11
 
 

Komentarai (1)

Jūsų el. paštas

Algimantas Zolubas

2016-07-12 17:21

Įdomus, vertas dėmesio tyrimas

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media