2018 m. liepos 18 d., Treciadienis

LŽS ir NŽKA pirmininkas

*print*

Archyvas :: Visuomenės informavimo įstatyme siūloma įtvirtinti daugiau draudimų ir ribolimų žodžio laisvei

2018-04-11
 
Dainius Radzevičius

Dainius Radzevičius

 

Mieli kolegos, sulaukėme naujos iniciatyvos, kuria kai kurios valdžios įstaigos norėtų plėsti draudžiamos skelbti informacijos sąrašą. Tai teoriškai, kad ir bausti būtų galima už daugelį dalykų žurnalistus. Paskaitykite atidžiai raštą. Tikrai apsitarsime su teisininkais, kaip reikėtų reaguoti. Bet akivaizdu, kad iniciatyva visiškai keista ir nesuprantama. (Jos tekstą pridedame)

Dainius Radzevičius

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SAUGUMO DEPARTAMENTAS

 

Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai

 

 

 2018-04-09

Nr. 18-2559

 

Į 2018-03-22

Nr. S2-865

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR.1-1418 19 STRAIPSNIO IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas, išnagrinėjęs Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 19 straipsnio ir priedo pakeitimo įstatymo projektą (toliau - Įstatymo projektas), teikia savo pastabas ir pasiūlymus.

1. Teikiamu Įstatymo projektu siūloma prie visuomenės informavimo priemonėse draudžiamos skelbti informacijos priskirti informaciją, kuria skatinami ar kurstomi teroristiniai nusikaltimai. Tačiau įvertinus Įstatymo projekto nuostatas tampa neaišku, kodėl kartu siūloma keisti Visuomenės informavimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktus, kurie yra nesusiję su teroristinių nusikaltimų skatinimu ar kurstymu, ir kituose Įstatymo projekto punktuose daugiau nėra minimi.

Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio Visuomenės informavimo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktų nuostatas sujungus į vieną punktą, jame naujai įtvirtintas draudimas iš esmės atkartoja Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau - BK) 122 straipsnio dispoziciją. Todėl gali susidaryti klaidingas įspūdis, kad visuomenės informavimo priemonėse draudžiama kurstyti daryti išimtinai tik teroristinius nusikaltimus ir BK 122 straipsnyje numatytą nusikaltimą, o raginti daryti kitas nusikalstamas veikas yra leidžiama. Pabrėžtina, kad siekiant užtikrinti visuomenės saugumą, turėtų būti uždrausta kurstyti daryti visas baudžiamajame įstatyme uždraustas nusikalstamas veikas.

2. Siekiant išvengti teisinio reguliavimo kolizijos, siūlome Įstatymo projekto 19 straipsnio 1 dalyje atsisakyti baigtinio draudžiamos skelbti informacijos sąrašo, kadangi informacijos neskelbtinumą gali nustatyti ir kiti įstatymai. Pavyzdžiui, Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymas įslaptintą informaciją priskiria prie neskelbtinos informacijos, kurią draudžiama viešinti ar platinti. Atsižvelgiant į tai, siūlome Įstatymo projekto 19 straipsnį papildyti nauja nuostata, numatančia, kad „Visuomenės informavimo priemonėse draudžiama skelbti informaciją, kurią viešinti ar platinti draudžia kiti įstatymai."

3. Siūlome tikslinti Įstatymo projekto 19 straipsnio 4 dalį, kuri nustato, kad policija, nustačiusi Įstatymo projekto 19 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos neskelbtinos informacijos paskleidimo atvejį, privalo tokią neskelbtiną informaciją pašalinti arba panaikinti galimybę ją pasiekti. Įvertinus tai, nėra aišku, kodėl policija neįpareigota analogiškai reaguoti, kai nustatomi Įstatymo projekto 19 straipsnio 1 dalies 1 ar 3 punkte nurodytos neskelbtinos informacijos paskleidimo atvejai. Pažymėtina, kad 19 straipsnio 1 dalies 1 punkte (BK 122 str.) ir 3 punkte (BK 170 str.) nurodyto turinio informacijos paskleidimas yra kvalifikuojamas kaip nusikalstama veika, todėl policija turėtų reaguoti analogiškai ir tokią neskelbtiną informaciją pašalinti arba panaikinti galimybę ją pasiekti.  

Taip pat nėra aišku, kodėl Įstatymo projekto aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad draudžiamos informacijos turinys yra paprastai žalingiausias pirmąją valandą po jo paskleidimo internete, tačiau Įstatymo projekto rengėjai siūlo paslaugų tiekėjus įpareigoti tik per 8 valandas nuo policijos nurodymo gavimo neskelbtiną informaciją pašalinti arba panaikinti galimybę ją pasiekti. Įvertinus šiuolaikinį informacijos sklaidos greitį ir apimtis, diskutuotina, ar informacijos pašalinimas praėjus 8 valandoms po jos paskelbimo bus efektyvi ir savalaikė priemonė.

4. Siūlome tikslinti Įstatymo projekto 19 straipsnio 4 dalį ir numatyti galimybę tais atvejais, kai nepavyksta operatyviai nustatyti ar susisiekti su elektroninės informacijos prieglobos paslaugų, viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų tiekėju dėl privalomo neskelbtinos informacijos pašalinimo, policijos privalomi nurodymai pašalinti neskelbtiną informaciją galėtų būti duodami viešosios informacijos rengėjui ar skleidėjui, kai šis yra žinomas.

 

 Direktorius  Darius Jauniškis

 

 

Paskutinį kartą atnaujinta: 2018-04-11 11:37
 
 

Komentarai (1)

Jūsų el. paštas

AA

2018-05-06 15:07

Kam tie žurnalistai iš viso reikalngi?????

Pranešti apie netinkamą komentarą | Žymėti kaip pažeidžiantį įstatymus

Rašyti komentarą

Vardas
Tekstas
Apsaugos kodas
secimg
2007 © “Lietuvos žurnalistų sąjunga” - žurnalistams, mediadarbuotojams ir visuomenei - įvykiai, analizė, kūryba.
Sprendimas: Fresh media