Archyvas :: Kviečiama teikti siūlymus Visuomenės informavimo etikos kodeksui
Visuomenės informavimo etikos asociacija laukia suinteresuotųjų asmenų siūlymų Visuomenės informavimo etikos kodekso naujai redakcijai. Darbo grupė, kuriai vadovauja VDU profesorė Audronė Nugaraitė, jau surinko pirmąsias Asociacijos narių pastabas ir siūlymu ir tikisi, kad žurnalistų bendruomenė, viešosios informacijos rengėjai bei skleidėjai aktyviai dalyvaus tobulinant dokumentą, kuris, vadovaujantis Visuomenės informavimo įstatymu, turi pakeisti šiuo metu galiojantį Žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksą.
Visuomenės informavimo įstatyme iš esmės pakeitus atsakingos už žurnalistikos etikos standartus institucijos reglamentavimą, būtina naujai pažvelgti ir į etikos kodeksą, kurio normos privalomos visiems viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams. „2005 metais žurnalistų ir leidėjų organizacijų bendru sutarimu patvirtintas etikos kodeksas buvo profesionaliai parengtas ir „dirbo" net dešimt metų. Tačiau laikas nestovi vietoje, kintanti žurnalistikos aplinka ir auditorijos poreikiai, naujų technologijų skvarba verčia peržiūrėti kodekso nuostatas. Todėl įstatymo įpareigojimas yra geras postūmis atnaujinti ir pritaikyti šį svarbų dokumentą nūdienos žurnalistikos reikalavimams" - teigia dr. A. Nugaraitė.
Pagal Visuomenės informavimo įstatymą Kodeksą tvirtina, keičia ar pildo viešosios informacijos rengėjų ar skleidėjų organizacijų ir Visuomenės informavimo etikos asociacijos narių atstovų susirinkimas. Atstovų susirinkime turi teisę dalyvauti ir visi kiti asmenys, tačiau balsavimo teisę atstovų susirinkime turi tik viešosios informacijos rengėjų ar skleidėjų organizacijų, veikiančių visuomenės informavimo srityje ne mažiau kaip 3 metus, ir Visuomenės informavimo etikos asociacijos narių atstovai.
Darbo grupė kviečia aktyviai reikšti savo nuomonę. Savo pastabas ir pasiūlymus siųsti adresu: kodeksas@etikoskomisija.lt iki 2015 metų spalio 31 dienos.
Daugiau informacijos:
Dr.Audronė Nugaraitė, tel. 8620 55425.
Iki šiol veikia šis Kodeksas:
LIETUVOS ŽURNALISTŲ IR LEIDĖJŲ
ETIKOS KODEKSAS
Vilnius, 2005
Mes, žurnalistai, viešosios informacijos rengėjai ir leidėjai, susirinkę į visuotinį
žurnalistų ir leidėjų organizacijų atstovų susirinkimą,
pripažindami, kad žurnalistika teisinga ir sąžininga galima tik tada, kai žurnalistai
naudojasi įstatymais užtikrinta saviraiškos laisve, suvokia žiniasklaidos vaidmenį
šiuolaikinėje visuomenėje ir atsakomybę už savo darbą,
teigdami, kad didžiausias žiniasklaidos turtas yra pasitikėjimas ja, sukurtas ne tik
dabarties žurnalistų ir leidėjų, bet ir ankstesnių laisvą žodį skleidusių kartų,
suprasdami, kad tokio pasitikėjimo pagrindas yra nepriklausomumas, teisingumas,
nešališkumas,
suvokdami, kad svarbiausia žurnalisto pareiga yra gerbti tiesą ir visuomenės teisę
į tiesą,
siekdami nenuvertinti savo kūrybos ir nesiedami savo veiklos su tais viešosios informacijos
rengėjais, kurie toleruoja nesąžiningą žurnalistiką ar negarbingos konkurencijos
principus,
jausdami profesinę pareigą ir atsakomybę demokratinei visuomenei už žodžio bei
informacijos laisvę,
tvirtiname šį Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksą ir įsipareigojame jo laikytis.
4
1 Susirinkimo metu numatyta išlyga, kad žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai neturi skleisti teisę
ir etiką pažeidžiančių nuomonių tik tokiais atvejais, kai tai įmanoma.
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis
Galimybė gauti ir skleisti informaciją, kaip viena iš pagrindinių žmogaus teisių,
turi būti gerbiama, tačiau ją įgyvendinant privalu užtikrinti visas kitas žmogaus teises
ir laisves. Atsižvelgiant į šių žmogaus teisių sąveiką, būtina nuolat siekti tinkamos
jų pusiausvyros.
2 straipsnis
Viešosios informacijos rengėjai informacijos neturi laikyti nei savo nuosavybe,
nei preke. Informacijos laisvė nesuderinama su viešosios informacijos pirkimu už
pinigus ar kitokį atlygį, jeigu skelbiant tokią informaciją nėra aiškiai nurodoma, kad
tai yra reklama.
3 straipsnis
Gerbdami žmogaus teisę gauti teisingą informaciją, žurnalistai ir viešosios informacijos
rengėjai turi skelbti tikslias, teisingas žinias ir įvairias nuomones. Perteikdami
įvairias nuomones, žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai neturi skleisti
teisę ir etiką pažeidžiančių nuomonių.1
4 straipsnis
Žinios ir nuomonės turi būti aiškiai skiriamos. Žurnalistai ir viešosios informacijos
rengėjai privalo užtikrinti, kad nuomonė būtų reiškiama sąžiningai ir etiškai,
sąmoningai neiškreipiant faktų ar duomenų.
5 straipsnis
Gerbdami nuomonių įvairovę, žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai pateikia
kuo daugiau tarpusavyje nesusijusių asmenų nuomonių. Tai ypač būtina tuomet,
kai viešąja informacija yra atsiliepiama į aktualius, neaiškius ar konfliktinius
gyvenimo klausimus.
6 straipsnis
Žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai turi kritiškai vertinti savo informacijos
šaltinius, atidžiai ir rūpestingai tikrinti faktus, remtis keliais šaltiniais. Jeigu
nėra galimybės patikrinti informacijos šaltinio patikimumo, skelbiamoje informacijoje
tai turi būti nurodyta.
5
7 straipsnis
Jeigu nėra galimybės tinkamai patikrinti skelbiamos informacijos tikrumo, žurnalistas
ir viešosios informacijos rengėjas gali skelbti šią informaciją tik tada, jeigu
uždelsus ją paskelbti būtų padaryta žalos visuomenei ir jeigu skelbiamoje informacijoje
nurodoma, kad ji nėra patikrinta.
8 straipsnis
Informacija turi būti renkama ir skelbiama tik etiškais ir teisėtais būdais.
9 straipsnis
Prašantis informacijos žurnalistas prisistato savo pavarde, nurodo redakciją bei
pareigas ir žmogų įspėja, kad jo žodžiai gali būti viešai paskelbti žiniasklaidoje.
10 straipsnis
Žurnalistas neprivalo galutinį savo kūrinio variantą derinti su informaciją pateikusiu
asmeniu, nebent tai prieštarautų žurnalisto ir informaciją pateikusio asmens
išankstiniam susitarimui dėl rengiamos informacijos suderinimo prieš ją paskelbiant
viešai.
11 straipsnis
Norėdamas gauti informaciją, žurnalistas neturi informacijos šaltiniui daryti
spaudimo ar siūlyti už ją atlyginti, taip pat piktnaudžiauti savo visuomeniniu statusu
ir profesinėmis galimybėmis.
12 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas, ketinantis skelbti informaciją, kurią
jam pateikė sukrėtimo paveiktas ar bejėgiškos būsenos žmogus, privalo įsitikinti,
kad ją paskelbus nebus pažeistos šio asmens teisės, ir stengtis numatyti galimas neigiamas
pasekmes šiam asmeniui.
13 straipsnis
Žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai privalo rūpintis vaikų gerove, savo
skelbiama informacija nesukelti vaikams sielvarto ar baimės.
Vaikams pateikiami klausimai turi būti kruopščiai apgalvoti ir tinkami jų amžiui.
Neleistina versti vaikus kalbėti apie tėvų santykius, šeimos gyvenimo būdą,
konfliktus ir pan.
14 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi tiesioginiam citavimui nau6
doti garso ir vaizdo įrašymo priemonių, jeigu to nenori informaciją teikiantis privatus
asmuo.
15 straipsnis
Žurnalistui ir viešosios informacijos rengėjui dera nurodyti, kas jam pateikė informaciją,
todėl jis turi gauti informaciją pateikusio asmens leidimą remtis jo vardu.
Jeigu informacijos šaltinis prašo išlaikyti jo vardą paslaptyje, žurnalistas ir viešosios
informacijos rengėjas neturi teisės jo atskleisti. Tokiu atveju žurnalistas ir viešosios
informacijos rengėjas prisiima teisinę ir moralinę atsakomybę už skelbiamą informaciją.
16 straipsnis
Pateikdamas informaciją žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo
informaciją, kurios paskelbimą iš tikrųjų pateisina visuomenės (viešasis) interesas,
atskirti nuo informacijos, kuri tik tenkina smalsumą.
17 straipsnis
Žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai neturi skelbti informacijos, kuri
tiesiogiai ar netiesiogiai skatina daryti nusikaltimus, pažeisti viešąją tvarką, mėgdžioti
agresyvų elgesį. Taip pat neturi būti skelbiama informacija, kurioje yra propaguojamas
ar patraukliai vaizduojamas rūkymas, girtavimas, narkotikų arba kitų
kvaišalų vartojimas.
18 straipsnis
Žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai neturi propaguoti žmonių ar jų
grupių antgamtinių, nerealių savybių, paranormalių reiškinių, išskyrus atvejus, kai
tokia informacija pateikiama pramogai arba kaip įstatymais nedraudžiamo tyrimo
objektas. Neturi būti sudaromas įspūdis, kad astrologai, chiromantai, parapsichologai,
ekstrasensai, bioenergetikai gali teikti patikimų patarimų dėl ateities, sveikatos
ar kitų dalykų.
19 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas turi ištaisyti savo padarytas klaidas
ir netikslumus, galinčius įžeisti konkrečius asmenis, nelaukdamas, kol įžeistas
asmuo paprašys tai padaryti.
20 straipsnis
Paaiškėjus, kad visuomenės informavimo priemonėje pateikta informacija yra
klaidinga, būtina nedelsiant toje pačioje visuomenės informavimo priemonėje
7
adekvačioje vietoje, tokio pat dydžio šriftu, tokia pat forma ir be viešosios informacijos
rengėjo komentarų patikslinti arba paneigti klaidingą ar netikslią informaciją.
21 straipsnis
Pateikdamas informaciją apie nusikalstamas veikas, nelaimingus atsitikimus ir
kitokius atvejus, kai asmenims buvo padaryta turtinė ar neturtinė žala, žurnalistas ir
viešosios informacijos rengėjas privalo stengtis tokia informacija nesukelti nukentėjusiam
ir nekaltam asmeniui papildomų išgyvenimų ir kančių.
22 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo vadovautis taisykle, kad
privataus asmens kritikos ribos yra daug siauresnės nei viešojo asmens, todėl informuojant
apie privatų asmenį pirmenybė turi būti teikiama privataus gyvenimo apsaugai,
o apie viešą asmenį - visuomenės (viešajam) interesui.
Be to, kritikuojamam asmeniui visada turi būti suteikta atsakymo teisė, t. y. galimybė
pasiteisinti, paaiškinti ar paneigti klaidingą informaciją. Jeigu tokios galimybės
nėra arba asmuo atsisako pasinaudoti atsakymo teise, būtina pranešti apie tai
visuomenei.
23 straipsnis
Žurnalistas turi būti profesionaliai pasirengęs. Taisyklinga kalba, kalbos kultūra
yra vienas svarbiausių žurnalisto profesinių reikalavimų.
II. ŽURNALISTŲ IR LEIDĖJŲ NEPRIKLAUSOMUMAS
IR VEIKLOS SKAIDRUMAS
24 straipsnis
Kiekvienas žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas turi būti laisvas ir nepriklausomas.
Žurnalistas turi atsisakyti vykdyti viešosios informacijos rengėjo ar savo vadovo
užduotį, jeigu ši prieštarauja valstybės įstatymams, žurnalisto etikai ir jo įsitikinimams.
25 straipsnis
Vykdydamas savo veiklą, žurnalistas neturi teisės prisiimti jokių kitų įsipareigojimų,
išskyrus profesinius įsipareigojimus viešosios informacijos rengėjui.
8
26 straipsnis
Žurnalistų solidarumas yra garbingumo požymis. Gindamiesi nuo neteisėto persekiojimo,
žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai turi būti solidarūs ir naudoti
visas įmanomas teisėtas bei etiškas priemones.
27 straipsnis
Žurnalistas neturi teisės priimti dovanų, mokamų kelionių, mokamų atostogų
ir kitokio įsiteikimo, kuris gali pakenkti jo nepriklausomumui. Žurnalistas privalo
visuomet pranešti visuomenei apie bet kokią gautą paramą, išskyrus viešosios informacijos
rengėjo, su kuriuo žurnalistą sieja darbo ar kūrybiniai santykiai, mokamą
atlyginimą arba suteiktą paramą.
28 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas turi atsiriboti nuo visų mėginimų
jam įsiteikti apdovanojimais, privilegijomis ir pan.
29 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi naudoti turimos profesinės
informacijos savo asmeniniams tikslams ir naudai.
30 straipsnis
Visuomenės informavimo priemonėse reklama (įskaitant ir politinę reklamą)
turi būti aiškiai atskirta nuo žurnalistų kūrinių. Žurnalistas turi teisę atsisakyti rengti
reklaminę informaciją.
31 straipsnis
Draudžiama reklamą pateikti kaip nešališką informaciją ar kitaip ją slėpti.
32 straipsnis
Žurnalistas neturi reklamai naudoti savo pavardės, atvaizdo ir balso, išskyrus atvejus,
kai tokia reklama siekiama socialinių ar humanistinių tikslų.
33 straipsnis
Žurnalistas, rengiantis informaciją apie įmonę, kurios akcijų jis yra įsigijęs, savo
skelbiamoje informacijoje privalo atskleisti ryšius ir aplinkybes, dėl kurių ši informacija
gali būti mažiau objektyvi.
Žurnalistas, viešosios informacijos rengėjas ir jų šeimų nariai, pasinaudoję viešosios
informacijos rengėjo turima ir dar viešai nepaskelbta informacija, neturi teisės
pirkti ar parduoti vertybinių popierių, su kuriais yra susijusi turima informacija.
9
34 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas, pateikdamas informaciją, rekomenduojančią
arba siūlančią su vertybiniais popieriais ar jų emitentu susijusią investavimo
strategiją, įskaitant nuomonę dėl jų dabartinės ar būsimosios vertės, privalo
atskleisti rekomendacijas teikiančių institucijų ryšius ir aplinkybes, dėl kurių
pagrįstai gali sumažėti informacijos objektyvumas; ypač tai pasakytina apie reikšmingus
finansinius interesus dėl susijusių vertybinių popierių ir reikšmingus interesų
konfliktus emitento atžvilgiu.
35 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas, skelbdamas trečiosios šalies parengtos
investavimo rekomendacijos santrauką, turi paminėti pradinę rekomendaciją
ir nurodyti, kur galima su ja susipažinti, jeigu ji viešai prieinama.
III. ASMENS GARBĖS, ORUMO,
PRIVATUMO APSAUGA
36 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas be žmogaus sutikimo negali skelbti
žinių apie privatų to žmogaus gyvenimą, nebent tos žinios yra susijusios su viešuoju
asmeniu ir svarbios visuomenei arba yra fiksuojama nusikalstama veika.
37 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo laikytis nekaltumo prezumpcijos.
Žmogų pripažinti kaltu gali tik teismas įsiteisėjusiu sprendimu arba
nuosprendžiu.
38 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi skelbti nepagrįstų, nepatikrintų,
faktais neparemtų kaltinimų.
39 straipsnis
Draudžiama skelbti atliekant ikiteisminį tyrimą surinktus duomenis, išskyrus atvejus,
kai juos skelbti yra visuomenės (viešasis) interesas.
40 straipsnis
Draudžiama skelbti įtariamo padarius nusikalstamą veiką asmens duomenis, iš
kurių būtų galima nustatyti įtariamojo tapatybę.
10
Jeigu visuomenės interesais būtina paskelbti įtariamo padarius nusikaltimą asmens,
kaltinamojo, teisiamojo pavardę, o vėliau šis nusikaltimo faktas neįrodomas,
žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo nedelsdamas visuomenę informuoti,
kad tas asmuo nekaltas.
41 straipsnis
Be asmens, nukentėjusio nuo nusikalstamos veikos, sutikimo draudžiama skelbti
duomenis apie jį, o asmeniui žuvus - be jo artimųjų sutikimo. Šie duomenys be
asmens ar jo artimųjų sutikimo gali būti skelbiami tik tais atvejais, kai nuo nusikalstamos
veikos nukenčia viešasis asmuo arba kai skelbti šiuos duomenis yra visuomenės
(viešasis) interesas.
42 straipsnis
Draudžiama skelbti nusikalstamos veikos liudininko asmens duomenis, iš kurių
būtų galima nustatyti to asmens tapatybę.
43 straipsnis
Nesant visuomenės (viešojo) intereso, žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas
neturi skelbti skolininkų asmens duomenų, informacijos apie jų mokumą.
44 straipsnis
Neturi būti viešai skelbiami duomenys privačių asmenų, padariusių pažeidimus
ir už tai nubaustų lengvomis bausmėmis.
45 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi priminti seniai padarytos
nusikalstamos veikos, už kurią žmogus jau atlikęs bausmę. Ši taisyklė netaikoma, jei
tas žmogus ir toliau dirba darbą, susijusį su kadaise jo padaryta nusikalstama veika
arba pretenduoja eiti visuomenėje reikšmingas pareigas.
46 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi skelbti žinių apie šeiminius
konfliktus. Išimtys gali būti taikomos tų asmenų atžvilgiu, kurie eina visuomenėje
reikšmingas pareigas, pretenduoja jas eiti arba jos taikomos tuomet, kai skelbti tokias
žinias yra visuomenės (viešasis) interesas.
47 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi piktnaudžiauti katastrofų,
avarijų, mirties, smurto ar agresijos vaizdais, galinčiais žeisti asmenų arba jų arti11
mųjų jausmus, skaitytojų ir (arba) žiūrovų jautrumą.
48 straipsnis
Draudžiama skelbti viešąją informaciją apie afekto būsenos asmenį arba asmenį
mirties akivaizdoje, taip pat filmuotus ir fotografuotus vaizdus su tokiu asmeniu.
49 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas, gerbdamas asmens ir jo artimųjų
privatumą, neturi minėti pavardžių ar kitokių padedančių identifikuoti šį asmenį
(ypač nepilnametį) duomenų, susijusių su savižudybe ar bandymu nusižudyti.
Skelbdamas informaciją apie savižudybes ar bandymus nusižudyti, žurnalistas ir
viešosios informacijos rengėjas turi itin atsargiai nurodyti savižudybės ar bandymo
nusižudyti motyvus bei aplinkybes, kad paskelbta informacija visuomenėje neskatintų
savižudiško (suicidinio) elgesio. Skelbiant tokią informaciją, pageidautina pranešti
apie esamą arba teikiamą psichologinę ir socialinę pagalbą.
50 straipsnis
Be patyrusio seksualinę agresiją asmens sutikimo draudžiama skelbti jo pavardę
ar kitus duomenis, iš kurių būtų galima nustatyti to asmens tapatybę.
51 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi, siedamas su nusikalstama
veika ir kitais teisės pažeidimais, skelbti nepilnamečio asmens duomenų, iš kurių
būtų galima nustatyti to asmens tapatybę, išskyrus atvejus, kai nepilnametis slapstosi
nuo teisėsaugos institucijų ar teismo.
52 straipsnis
Jeigu norima skelbti asmeninio pobūdžio laiškus, privaloma gauti jų autorių ir
adresatų sutikimą. Po šių asmenų mirties tokį sutikimą turi duoti jų sutuoktiniai,
tėvai ar vaikai.
53 straipsnis
Gerbdamas asmens teisę į privatų gyvenimą ir jo slaptumą, žurnalistas ir viešosios
informacijos rengėjas be asmens ar jo atstovų pagal įstatymą sutikimo neturi
skelbti informacijos apie to asmens sveikatos būklę, gydymą, prognozes, taip pat
kitokios informacijos apie sveikatą. Tokia informacija be asmens artimųjų sutikimo
gali būti skelbiama tik esant šių sąlygų visumai: yra kalbama apie viešąjį asmenį,
skelbti šią informaciją yra visuomenės (viešasis) interesas ir turima oficiali medicinos
įstaigos išvada.
12
54 straipsnis
Žurnalistui ir viešosios informacijos rengėjui draudžiama šaipytis iš žmogaus
pavardės, rasės, tautybės, etniškumo, jo religinių įsitikinimų, amžiaus, lyties, seksualinės
orientacijos, negalios ar fizinių trūkumų net tada, kai tas žmogus yra nusikaltęs
arba jį žeminti dėl šių priežasčių. Be to, žurnalistas ir viešosios informacijos
rengėjas taip pat neturi sieti įtariamo, kaltinamo ar nusikaltusio asmens priklausymo
tam tikrai tautinei, etninei ar socialinei grupei, jo seksualinės orientacijos su jo
padarytu nusikaltimu ir to pabrėžti.
55 straipsnis
Žurnalistui ir viešosios informacijos rengėjui draudžiama tiesiogiai arba netiesiogiai
skatinti nesantaiką ar kurstyti neapykantą žmonių grupei ar jai priklausančiam
asmeniui 54 straipsnyje išvardytais pagrindais.
56 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi skelbti dirbtinai deformuotų
nuotraukų montažų, neteisingų parašų po nuotraukomis, galinčių įžeisti jose pavaizduotus
asmenis. Žurnalistas neturi skelbti garso ir vaizdo montažų, iškraipančių
kalbėtojo mintis ar įvykius. Ši nuostata netaikoma, jeigu yra skelbiama karikatūros,
šaržai ar humoristiniai siužetai.
57 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo žmogaus teises ir laisves
gerbti net ir tada, kai asmuo savo teisių nežino ar nesuvokia.
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi piktnaudžiauti asmens silpnybėmis
ir nebrandumu, savo turimų teisių ir laisvių nesuvokimu, skatinti asmenis
atlikti žeminančius veiksmus ar poelgius, vaizduoti juos žmogiškąjį orumą pažeidžiančiose
situacijose.
13
IV. PROFESINIS SOLIDARUMAS IR GARBINGA
KONKURENCIJA
58 straipsnis
Žurnalisto ir viešosios informacijos rengėjo profesinė pareiga - ginti informacijos
laisvę ir kitas demokratines vertybes.
59 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi skelbti kritinių kūrinių tam,
kad suvestų asmenines sąskaitas.
60 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi trukdyti kolegai rinkti medžiagos,
jeigu šio veikla neprieštarauja teisei ir etikai.
61 straipsnis
Žurnalistui ir viešosios informacijos rengėjui draudžiama plagijuoti kito asmens
sukurtą kūrinį.
62 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas turi nurodyti pirminį šaltinį, jeigu
savo parengtoje viešojoje informacijoje pasinaudojo kito žurnalisto ar viešosios informacijos
rengėjo parengta arba paskelbta informacija.
63 straipsnis
Žurnalistas neturi rašyti už kitą asmenį, pasinaudoti kito asmens tikra pavarde
ar pasirašyti kito asmens sukurto kūrinio.
64 straipsnis
Jeigu žurnalistas tą patį autorinį kūrinį arba viešąją informaciją siūlo kelioms redakcijoms
(viešosios informacijos rengėjams), jis turi jas (juos) įspėti apie tai.
14
V. ŽURNALISTŲ IR REDAKCIJOS (VIEŠOSIOS
INFORMACIJOS RENGĖJO) VADOVŲ ABIPUSIAI
ĮSIPAREIGOJIMAI
65 straipsnis
Viešosios informacijos rengėjas privalo turėti vidaus tvarkos taisykles ir (arba)
vidaus etikos kodeksą. Bent viename iš šių viešosios informacijos rengėjo patvirtintų
dokumentų turi būti nustatytos žurnalisto teisės, pareigos, atsakomybė, tarnybiniai
santykiai, taip pat žurnalisto apsauga nuo galimo jo teisių suvaržymo.
66 straipsnis
Viešosios informacijos rengėjas su žurnalistu turėtų raštu susitarti dėl žurnalisto
autorinio kūrinio panaudojimo. Jeigu viešosios informacijos rengėjas, naudojantis
žurnalisto autorinį kūrinį, su žurnalistu raštu dėl to nesusitarė, tai neatleidžia viešosios
informacijos rengėjo nuo prievolės teisingai už tai atlyginti.
67 straipsnis
Žurnalistas turi teisę atsisakyti autorystės ir nepasirašyti savo kūrinio, jeigu jo
turinys redaguojant buvo iš esmės iškreiptas.
68 straipsnis
Žurnalistas privalo saugoti viešosios informacijos rengėjo paslaptis, jei jos nėra
susijusios su teisės ir etikos pažeidimais.
VI. ATSAKOMYBĖ UŽ ŽURNALISTŲ IR LEIDĖJŲ
ETIKOS KODEKSO PAŽEIDIMUS
69 straipsnis
Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo laikytis šiame kodekse nustatytų
profesinės etikos normų.
70 straipsnis
Tokia žurnalisto veikla, kai jis pažeidžia šio kodekso nuostatas, yra pagrindas:
1) viešosios informacijos rengėjo administracijai tokiam žurnalistui taikyti
drausminio poveikio priemones;
2) profesiniam žurnalistų susivienijimui tokį jam priklausantį žurnalistą pašalinti
iš susivienijimo;
3) suinteresuotiems asmenims ginti savo pažeistas teises;
4) taikyti kitas įstatymų nustatytas sankcijas.
15
71 straipsnis
Tokia viešosios informacijos rengėjo veikla, kai jis pažeidinėja šio kodekso nuostatas,
yra pagrindas:
1) Žurnalistų ir leidėjų etikos komisijai priskirti jį profesinės etikos nesilaikančių
viešosios informacijos rengėjų kategorijai;
2) suinteresuotiems asmenims ginti savo pažeistas teises;
3) taikyti kitas įstatymų nustatytas sankcijas.
72 straipsnis
Šį kodeksą pažeidęs žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas privalo toje
pačioje visuomenės informavimo priemonėje paskelbti atitinkamą Žurnalistų ir leidėjų
etikos komisijos sprendimą, o tam tikrais atvejais, kai yra būtina užtikrinti pagrindinių
visuomenės informavimo principų laikymąsi - žurnalistų etikos inspektoriaus
sprendimo rezoliucinę dalį.
73 straipsnis
Jeigu viešosios informacijos rengėjas dvejus metus nuo šio kodekso patvirtinimo
jo nepažeidžia, Žurnalistų ir leidėjų etikos komisija tokiam viešosios informacijos
rengėjui (arba jo padaliniui) gali suteikti teisę naudoti šios komisijos įsteigtą ypatingą
garbės žymenį arba tokią teisę panaikinti, jeigu viešosios informacijos rengėjas
pažeidžia šį kodeksą.
74 straipsnis
Žurnalistai ir viešosios informacijos rengėjai, saugodami savo profesinę garbę ir
prestižą, turi gerinti savitvarką visuomenės informavimo srityje.
VII. ŠIO KODEKSO IR KITŲ PROFESINĖS VEIKLOS
VISUOMENĖS INFORMAVIMO SRITYJE KODEKSŲ
SANTYKIS
75 straipsnis
Šis kodeksas nedraudžia visuomenės informavimo veikloje vadovautis kitais profesinės
etikos ir veiklos kodeksais (ypač viešosios informacijos rengėjo vidaus etikos
kodeksais), kuriuose gali būti nustatyti išsamesni ir griežtesni įsipareigojimai.
Tais atvejais, kai kituose kodeksuose nustatytos profesinės etikos normos prieštarauja
šiam kodeksui, yra taikomos šio etikos kodekso nuostatos.
Darbo grupės, rengusios Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodekso naują redakciją,
sudėtis:
1. Romas Gudaitis - žurnalistų etikos inspektorius;
2. Paulius Egidijus Kovas - Lietuvos radijo ir televizijos asociacijos prezidentas;
3. Romas Pakalnis - Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos Tarybos pirmininkas;
4. Renita Paleckienė - Lietuvos žurnalistikos centro direktorė;
5. Marytė Kontrimaitė - Lietuvos žurnalistų draugijos pirmininkės pavaduotoja;
6. Dainius Radzevičius - Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas;
7. Leonas Remeika - Regioninių televizijų asociacijos prezidentas;
8. Gintaras Songaila - Tarptautinės reklamos asociacijos Lietuvos skyriaus pirmininkas;
9. Rimantas Šukys - Lietuvos periodinės spaudos leidėjų asociacijos prezidentas;
10. Vaiva Žukienė - Lietuvos kabelinės televizijos asociacijos prezidentė.
Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksas patvirtintas 2005 m. balandžio 15 d. žurnalistų ir leidėjų
organizacijų atstovų susirinkime.
Komentarai (0)